2019-06-19

PRESSMEDDELANDE: Demokratin i global kris

I allt fler länder är det livsfarligt att höja rösten och försvara sina rättigheter. Under 2018 mördades 53 fackligt aktiva i tio länder. Våldet ökar och yttrandefriheten kränks.
– Att allt fler arbetstagare riskerar att utsättas för våld på grund av sitt fackliga engagemang och viljan att förbättra villkoren på jobbet är orimligt, säger Sofia Östmark, kanslichef på Union to Union.

Årets Global Rights Index mäter hur grundläggande mänskliga rättigheter i arbetslivet respekteras i 145 länder.

– Utvecklingen går åt fel håll, säger Sofia Östmark, kanslichef på Union to Union, den svenska fackföreningsrörelsens biståndsorganisation, och fortsätter:

– Sverige som biståndsaktör måste tydligare stärka satsningen på fackens globala arbete. Människor kan förbättra sina villkor och uppnå riktiga levnadslöner först när de samarbetar och organiserar sig. En väl fungerande social dialog är verktyget för att FN:s globala mål för hållbar utveckling ska bli verklighet.

Genom Union to Union driver de svenska facken 80 projekt som spänner över nära 100 länder, med målet en jämställd värld med anständiga arbetsvillkor och en grön och socialt rättvis tillväxt.

Tillsammans arbetar facken effektiva projekt bland annat mot sexuellt våld och trakasserier i Sydamerika; i Nepal kliver kvinnorna fram i samhället tack vare facklig utbildning och i 16 afrikanska länder har ett framgångsrikt projekt satt fokus på kvinnor som framtidens fackliga ledare. Det här är bara några exempel på det fackliga utvecklingssamarbetet för stärkt demokrati.

Brasilien och Zimbabwe är nykomlingar på fackens bottenlista över länder som bryter mot de mänskliga rättigheterna och använder våld mot arbetstagare. Amazon, Ryanair och Uber tillhör de företag som pekas ut av ITUC för usla villkor för arbetstagarna.

Global Rights Index sammanställs av världens största fackliga organ med 207 miljoner medlemmar i 163 länder, och visar att demokratin och yttrandefriheten är hårt ansatt i 54 länder, i 52 länder utsätts arbetstagare för våld och på ett år har antalet länder, där det förekommer massarresteringar av arbetstagare, ökat från 59 till 64.

Antalet länder där rätten att organisera sig fackligt aktivt begränsas har på ett år stigit från 92 till 107. 80 procent av länderna i rapporten har kränkt rätten att förhandla kollektivt.

Men den tydligaste försämringen av arbetsvillkoren ser ITUC i Europa. Ofta handlar det om osäkra arbeten på beställning, alltså av typen sms-jobb där arbetstagaren kallas in vid behov. Men även orimliga arbetstider, liksom stopp för rätten att uttrycka sina åsikter och förhandla kollektivt.

Detta är sjätte året som världsfacket ITUC presenterar sitt rättighetsindex, Global Rights Index. 145 länder granskas och betygssätts utifrån 97 faktorer, baserade på FN-organet ILO:s konventioner. Betyget 5+ är sämst, 1 är bäst. Sverige och Norden tillhör de 12 länderna i grupp 1.

Läs hela rapporten på www.uniontounion.org/gri2019

För mer information, kontakta:

Maja Aase, kommunikationschef, Union to Union, 070-321 03 24

Sofia Östmark, kanslichef, Union to Union, 073-023 86 30

Här är listan över världens tio värsta länder för arbetstagare 2019:

Global Rights Index - kampanjsida

Seminarium på Almedalen om rapporten

Global Rights Index 2019 - Mord, hot och demokratin i kris, här är länderna på fackens svarta lista

Datum och tid: 3 juli, kl 17:00 - 17:45
Plats: Sverige i världen (Sidas scen, Donnersgatan 6)
Medverkande:  Annika Söder, kabinettsekreterare, UD, Göran Arrius, ordförande, Saco, Måns Molander, director, Human Rights Watch Sverige,
Linda Ingolfdottir, sustainability cross-functional H&M Group och Brands, H&M, Sofia Östmark, kanslichef, Union to Union